Władze powiatu rawskiego uznają uruchomione niedawno połączenia autobusowe ŁKA za dobre uzupełnienie braku transportu kolejowego. Mimo to wskazują na zasadność podejmowania kolejnych kroków, które ułatwiłyby komunikację w dłuższych relacjach. Kluczowym pomysłem ma być tu zapowiadana budowa przystanku pasażerskiego w Białej Rawskiej.
10 marca minął rok od uruchomienia autobusowej linii dowozowej Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z Rawy Mazowieckiej do Rogowa. Przewoźnik zapewnia połączenia powiatowego miasta ze stacją położoną na magistrali Łódź – Koluszki – Rogów – Warszawa. Stamtąd można bez przesiadek dotrzeć m.in. do dwóch największych miast centralnej Polski.
Brak kolei pasażerskiej największym problemem transportowym powiatu
Czy otwarcie połączenia miało istotny wpływ na sytuację komunikacyjną w rejonie? – Kursy stanowią w istocie jedyną formę transportu publicznego zapewniającą bezpośredni dostęp do komunikacji kolejowej mieszkańcom powiatu. System połączeń dowozowych stanowi w naszej ocenie pewien substytut braku otwartej linii kolejowej w powiecie rawskim – mówi Aleksandra Misztal z Zarządu Dróg Powiatowych Starostwa Powiatowego w Rawie Mazowieckiej.
Mimo to stwierdza ona, że brak połączeń kolejowych pozostaje najważniejszym problemem powiatu w sferze transportu publicznego. Przypomina także, że Ministerstwo Infrastruktury zarysowało niedawno perspektywę
budowy przystanku pasażerskiego w Białej Rawskiej przy stacji technicznej na Centralnej Magistrali Kolejowej. Jeśli obiekt zostałby ostatecznie zbudowany, najprawdopodobniej zatrzymywałyby się tam pociągi dalekobieżne np. do Warszawy, Krakowa czy Katowic. UMWŁ rozważał też przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego na wąskotorowej linii Rogów – Rawa Mazowiecka – Biała Rawska, ostatecznie zrezygnował jednak z tej koncepcji.
Sporo linii powiatowych, ale bez kursów weekendowych
W wymiarze lokalnym komunikacja publiczna opiera się aktualnie na systemie połączeń autobusowych organizowanych przez starostwo. – Powiat korzysta z dotacji z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – informuje nasza rozmówczyni. Kursy odbywają się na dziesięciu trasach. Liczba odjazdów waha się od dwóch do dziesięciu, a przewozy utrzymywane są co do zasady w dni robocze bądź dni nauki szkolnej.
Bezpośredni dojazd do stolicy regionu zapewniają zaś przewoźnicy prywatni Nep-Pol i San Marco z Nowego Miasta nad Pilicą. Oferują oni łącznie kilka par kursów z Nowego Miasta do Łodzi w ciągu dnia, także w soboty i niedziele. Trasa jest obsługiwana niemal wyłącznie minibusami.